Ska du marknadsföra ditt företag kan en animerad reklamfilm vara en bra idé. Det är en kortfilm som förklarar en tjänst, idé eller produkt. Det är en effektiv form av marknadsföring och filmerna brukar ofta användas i olika sociala medier.

Gör ett bra förarbete

Om du ska göra marknadsföring med film som hjälpmedel är det viktigt att tänka igenom några saker innan. Först ska du ta reda på vilken målgrupp du vänder dig till. Finns det två olika målgrupper som till exempel befintliga kunder och blivande kunder är det bättre att göra två olika reklamfilmer för att det ska bli bra. Vad ska budskapet vara? Fundera ut vad det är som du vill berätta och nå ut med och hur den som ser på filmen ska reagera. Tänk på att budskapet ska vara enkelt att förstå. En annan aspekt att ta med är att filmens känsla ska gå i samma linje som företagets. Det kan vara saker som typsnitt och grafisk profil. Om det finns illustrationer i företagets marknadsmaterial är de perfekt att använda i filmen.

Längd på animerad reklamfilm

Det flesta animerade reklamfilmer är kring en minut men filmerna kan vara upp mot två minuter eller endast 30 sekunder. Det är lätt att förlora tittaren om filmen är för lång. Sedan är det viktigt att tänka på vad du vill att tittaren ska göra efter filmen och att den informationen ges till tittaren. När filmen är färdig ska det vara klart i vilka kanaler filmen ska publiceras. Ska det vara på Facebook, en webbsida eller på en blogg?

Filmen produceras av duktiga animatörer

När allt grundarbete är gjort är det dags att skriva ner några punkter med den information du vill ska gå ut till tittaren. Animatörerna utgår ifrån punkterna när dom ska bygga filmen. De bygger filmen på bildobjekt och du är högst delaktig i hela filmprocessen och kan hela tiden komma med åsikter.